/ /PAS PUCHONG: Ratusan umat Islam bantah akhbar Sweden /

Selamat Datang Ke Laman Blog Rasmi PAS Puchong

Selamat Datang Ke Laman Blog Rasmi PAS Puchong


Kereta
[1007]Terbuka:Berbayar
Darussyifa
[1008]Ahli Darussyifa':SenaraiNama

Sunday, March 28, 2010

Ratusan umat Islam bantah akhbar Sweden


Tulisan: Green Background

Ramai umat Islam telah berkumpul di depan kedutaan Sweden di ibu negara bagi menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan tiga akhbar Sweden yang menghina Nabi Muhammad s.a.w. Sejurus selepas menunaikan solat Jumaat di masjid bersebelahan bangunan Tabung Haji di Jalan Tun Razak, mereka berarak ke kedutaan tersebut. Perarakan tersebut diketuai Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan dan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Jais Abdul Karim.


Di samping bertakbir dan berselawat, mereka melaungkan kata-kata “Idiot Sweden”, “Halau Sweden”. Kain rentang dan poster bertulis “Don't Insult Our Prophet Muhammad", (Jangan Hina Nabi Kami Muhammad). Polis telah memberi kerjasama untuk memastikan lalulintas berjalan lancar.

Setibanya perarakan itu di kedutaan Sweden di Plaza OSK, Jalan Ampang, Nasrudin dan Jais telah bertemu pihak kedutaan tersebut untuk menyerahkan memorandum bantahan mereka.

Memorandum dua halaman itu telah ditandatangani 19 NGO Islam antaranya menuntut kerajaan Sweden mengambil tindakan tegas terhadap pelukis karikatur itu dan tiga akhbar yang didakwa menimbulkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Selepas itu, pemimpin PAS dan NGO telah menyampaikan kata-kata agar pihak Sweden mengambil tindakan tegas keatas mereka yang menghina Nabi Muhammad s.a.w. Beliau dalam ucapannya menyifatkan karikatur yang disiarkan itu amat menyentuh sensitiviti dan mencabar umat Islam seluruh dunia.




Selepas itu Nasarudin membakar bendera Sweden sebagai memprotes tindakan pihak Sweden menghina Nabi Muhammad s.a.w. "Kita berhimpun serentak bersama dengan umat Islam di seluruh dunia, disebabkan kebiadaban pelukis karikatur berkenaan"."Oleh itu kita minta kerajaan Sweden mengambil tindakan tegas kepada pelukis dan akhbar itu," katanya. Manakala Jais pula dalam ucapannya berkata GPMS tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana pihak yang menghina Nabi Muhammad."Mana-mana pihak yang menghina Melayu dan Islam, kita akan bersama-sama (bangkit) untuk menyatakan pendirian kita dengan jelas," katanya.

0 comments:

Post a Comment

SETIAP SAAT PERUBAHAN HENDAKLAH UNTUK MEMENANGKAN ISLAM
Setiap saat umat Islam hendaklah melakukan perubahan pada dirinya. Firman Allah;"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia".[Ar Ra'd:11]
Oleh itu, jalan yang selamat adalah kembali berpegang pada Al Quran dan Sunnah Nabi s.a.w semoga umat Islam Malaysia sentiasa mendapat perlindungan Allah Taala.
______Dari Lajnah Penerangan Dan Dakwah_____